ورود |عضويت
 
درباره ماعشاير استانتماس با ماصفحه نخست
 
1397/09/12

رئیس سازمان امور عشایر در دیدار با نماینده مردم سمیرم


رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: جامعه عشایری الگوی تلاش، تولید و بهره وری هستند و بر خلاف مردم شهر هیچ هزینه ای برای کشور ندارند و کشور به خدمات این جامعه نیاز دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، اصغر سلیمی منتخب مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی امروز شنبه 10 آذر با حضور در سازمان امور عشایر ایران با رئیس سازمان دیدار و در خصوص مسائل و مشکلات عشایر حوزه انتخابه خود گفتگو و تبادل نظر کرد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در این دیدار با قدردانی از توجه مجلس به جامعه عشایری کشور، اظهار داشت: عشایر هنوز سرپا هستند و تولید و درآمد در زندگی آنان وجود دارد و اگر کمک های دولت و مجلس نبود با مشکلاتی در این بخش مواجه می شدیم.

کرمعلی قندالی افزود: جامعه عشایری زمانی به اغما رفته بود ولی خوشبختانه امروز احیا شده است و هر جایی می رویم مسئولین داوطلبانه به موضوع عشایر وارد می شوند.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای مدیریت کمبود آب در مناطق عشایری این است که ظرفیت های شغلی جدیدی در این مناطق ایجاد کنیم، گفت: در مناطق عشایری ظرفیت های بسیار خوبی از جمله کشت گیاهان دارویی و گردشگری وجود دارد که متاسفانه نادیده گرفته شده است.

قندالی با اشاره به اینکه در مناطق عشایری تنوع بسیار خوبی از گیاهان دارویی وجود دارد، اظهار داشت: مردم و گردشگران خارجی علاقه مند هستند به سامانه های عرفی عشایر بروند و چند شبانه روز را با آنان زندگی کنند که فرصت بسیار بزرگی برای ایجاد درآمد برای عشایر است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ابراز داشت: فرزندان عشایر می توانند تسهیلات بگیرند و شرکت های خدماتی راه اندازی کنند و این موضوع در تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری پیش بینی شده است، هر چند مشکلاتی در پرداخت این تسهیلات به عشایر وجود دارد که باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین عشایر می توانند برای توسعه فعالیت های تولیدی خود از تسهیلات تبصره ب ماده 52 و همچنین تسهیلات مدیریت بحران با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله استفاده کنند.

قندالی بیان داشت: اختصاص سهمی از مالیات بر ارزش افزوده به عشایر فرصت خوبی است که از طریق مجلس برای عشایر ایجاد شده و پروژه های خوبی از این محل در مناطق عشایری کشور انجام شده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه قانون اختصاص سهمی از مالیات برارزش افزوده به عشایر نیاز به یک جراحی دارد تا برخی از مشکلات آن برطرف شود، یادآور شد: سال گذشته از این محل 70 میلیارد تومان به عشایر اختصاص داده شد و پیش بینی ما برای امسال 150 میلیارد تومان است که امیدواریم با اصلاح قانون، این اعتبارات به جای فرمانداری ها به خود دستگاه های تخصصی برای اجرای پروژه داده شود.

وی با بیان اینکه بیکاری در جامعه عشایری تنها 4 درصد است و 25 درصد گوشت قرمز کشور را عشایر تولید می کنند، تصریح کرد: تحریم ها کمترین تاثیر را بر روی تولیدات جامعه عشایری داشته است چرا که تمام اتکای آنان به داخل کشور است.

قندالی با بیان اینکه عشایر حافظان اصلی منابع طبیعی در کشور هستند، گفت: همزیستی انسان، دام و مرتع در مناطق عشایری وجود دارد و واقعیت این است که اگر بخواهیم محیط زیست حفظ شود و تعادل دام و مرتع هم وجود داشته باشد باید از الگوی زیست عشایر پیروی کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به فعالیت های تعاونی های عشایری در خدمات رسانی به عشایر، اظهار داشت: تشکل های عشایری زمانی مرده بودند اما در حال حاضر این تشکل ها برای کار و خدمت به عشایر با هم رقابت می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت های بسیار خوبی که در مناطق عشایری سمیرم وجود دارد، از جمله در تولیدات صنایع دستی و گردشگری عشایر، تاکید کرد: در حوزه های دامپروری، کشت گیاهان دارویی و ایجاد گلخانه باید فعالیت های بیشتری در مناطق عشایری سمیرم انجام شود.

قندالی در پایان گفت: تعداد 2400 پست سازمانی در ستاد و استان ها داریم که حدود 45 درصد آنها یعنی 1100 پست دارای نیرو هستند با این وجود همه بصورت جهادی برای عشایر کار می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با بیان پاره ای از مشکلات عشایر سمیرم، از زحمات و خدمات سازمان امور عشایر و امور عشایر استان اصفهان به عشایر سمیرم و پروژه هایی که در مناطق عشایری این شهرستان انجام شده قدردانی کرد.

وی با اشاره به دو سایت اسکان عشایر شهسوار و گل افشان در سمیرم، گفت: اقداماتی برای آسفالت سایت اسکان عشایر گل افشان در دست پیگیری است.

 

نظر شما درباره اين خبر:
  ارسال   صرفنظر  
بازگشت
چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403
 
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سايت اداره کل امور عشاير در چيست؟
ارسال نظر

   
Copyright (c) 1403/01/29 اداره کل امور عشایر استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا